Discipline of Science

Linguistics

ORCID: 0000-0002-7287-6138

Research Interests

  • Polish glottodidactics and comparative glottodidactics

  • pedeutology

  • theory and practice of foreign language teacher education

  • team teaching
  • culture pedagogy in SLA/FLA

Education

  • 2018Postgraduate stadies: Polish glottodidactics – Teaching Polish as a Foreign Language, Faculty of Polish Studies, University of Warsaw

  • 2004 – Ph.D. in Linguistics, Faculty of Applied Linguistics, University of Warsaw

  • 1997 – M.A. in German Philology, Nicolaus Copernicus University in Toruń

International Activity

  • Polish Institute in Tbilisi: guest lecture at the 4th Virtual Polish Language Festival in Georgia (2022)
  • study trips to Austria and Switzerland (Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli 2015), to India (Xavier Institute of Management, Bhubaneswar 2007), to Denmark (Leonardo da Vinci programme 2007)
  • 1997-1998 - a scholarship holder of the Robert Bosch Stiftung, Brandenburgische Technische Universität in Cottbus / Germany - teacher of Polish and German as a foreign language, in addition to didactic classes, promotion of Polish culture, organization of cultural events for the academic community, cooperation with local cinema (including translation and reading dialogues to Polish movies)
  • 1994 – DAAD scholarship (Universität Gesamthochschule in Essen / Germany)

 


Professional Activity Beyond the University of Warsaw

2006-2015 – Teacher Training College ​​in Toruń (teaching work and head of the teaching practice)

2006-2015 – participation in many seminars organized mainly by the Goethe Institute in Warsaw and the Central Teacher Training Center in Warsaw

2010 – juror at the Chapter of the Provincial Language Competition “Polyglot in Liceum” (VIII LO in Toruń)

2009/10 – chairman of the regional committee of the German Language Competition for Middle School Students (Board of Education in Bydgoszcz)

2001 – matric examiner (German)

since 1995 – teaching work in most types of schools and in all age groups

Courses Taught in the Academic Year 2023/2024

  • A1 Polish Language Class

Publications

  • Janusz Arabski (ed.), Nowe tendencje w glottodydaktyce. Wyższa Szkoła Zarządzania Marketingowego i Języków Obcych w Katowicach 1998, review in: Przegląd Glottodydaktyczny nr 17/2000, pp. 164-166.

  • Klaus Lodewick, DSH – Training. Texte aus Wissenschaft und Gesellschaft (nicht nur) zur Vorbereitung auf die DSH, Fabouda Verlag, Gőttingen 1997, review in: Przegląd Glottodydaktyczny 17/2000, pp. 172-174.

  • Weronika Wilczyńska, Uczyć się czy być nauczanym? O autonomii w przyswajaniu języka obcego, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa – Poznań 1999, review in : Przegląd Glottodydaktyczny 17/2000, pp.174-175.

  • Kwartalnik Praxis, review in: Języki Obce w Szkole nr 1/2001, pp.127-128.

  • Team teaching – wczoraj i dziś, w: Przegląd Glottodydaktyczny nr 18/2002, pp.49-63.

  • Francis J. Buekley, Team teaching: What, why and how?, Sage Publications, Inc. Thousand Oaks, California 2000, review in: Przegląd Glottodydaktyczny nr 18/2002, pp. 96-98.

  • Lucyna Wilie, Zdzisław Wawrzyniak, Deutsch nach Englisch im glottodidaktischen Gefüge, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 2001, review in: Przegląd Glottodydaktyczny nr 18/2002, pp.99-102.

  • Kształcenie nauczycieli w kontekście integracji europejskiej, in: Języki Obce w Szkole nr 6/2002, pp. 234-235.

  • O języku, in: Języki Obce w Szkole nr 6/2002, pp.241-242.

  • Poszukując modelu nauczyciela języka obcego, in: Języki Obce w Szkole nr 5/2002, pp. 42-43.

  • Jak postrzegamy nauczyciela, in: Języki Obce w Szkole nr 5/2002, p. 137.

  • Z prasy zagranicznej, in: Języki Obce w Szkole nr 4/2002, pp.165-166.

  • Kilka słów o kształceniu językowym naszych pradziadków, in: Języki Obce w Szkole nr 6/2003, pp. 244-245.

  • Wiedza z psychologii uczenia się, in: Języki Obce w Szkole nr 5/2003, pp. 151-152.

  • Nauczmy uczniów się uczyć- efektywne techniki uczenia się, in: Języki Obce w Szkole nr 3/2003, pp. 26-29.

  • Jak i komu tłumaczysz nauczycielu?, in: Języki Obce w Szkole nr 1/2003, pp. 149-151.

  • Jacy jesteśmy, czyli słów kilka o słuchaczach I roku, in: Silva Rerum (Biuletyn Nauczycielskiego Kolegium Języków w Toruniu) nr 8/2006, pp. 67-70.

  • O team teaching, czyli współpracy nauczycieli, in: Języki Obce w Szkole nr 2/2007, pp. 173-175.

  • Praktyki pedagogiczne, czyli ile jest nauczyciela w praktykancie, in: Silva Rerum (Biuletyn Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych w Toruniu) nr 1/2008, pp. 5-7.

  • Co lepsze: skole czy szkoła?, in: Silva Rerum (Biuletyn Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych w Toruniu) nr 1/2008, pp.68-70.

  • Lekcja zastępstwo, in: Języki Obce w Szkole 2008.

  • Język młynem pisany, in: Przegląd Zbożowo-Młynarski nr 3/2021, pp.42-43.

  • Paryżanka w Sikorzu, czyli jak dawniej nauczano i uczono się języków obcych, in: Nasze Korzenie – półrocznik popularnonaukowy Muzeum Mazowieckiego w Płocku nr 20/2022, pp. 40-43.

  • Co rośnie na łące w Polsce, czyli nauczanie cudzoziemców polszczyzny za pomocą treści przedmiotowych, w: Języki Obce w Szkole nr 1/2023, pp. 43-49.
  • Współnauczanie w kształceniu akademickim. Rozważania teoretyczne i wnioski z zajęć, w: Języki Obce w Szkole nr 3/2023, pp.29-35.
Articles from the area of ​​non-professional interests
  • Gdzie jesteś, Czesławie?, in: Kutnowskie Zeszyty Regionalne XVII/2013, pp. 257-267.

  • Człowiek-dom-historia, in: http://www.kutno.net.pl/?pd=news&id=31271&news (2014-04-08)

  • Dwór Bądkowo Rochny i jego mieszkańcy, in: Nasze Korzenie- półrocznik popularnonaukowy Muzeum Mazowieckiego w Płocku nr 6/2014, pp.51-56.

  • Sto lat temu na Żbikowie…, wpisane ku pamięci, czyli kto, co i kiedy wpisał na pamiątkę do sztambucha Marii Jackowskiej, in: Przegląd Pruszkowski 2/2016, pp.30-33.

  • Panu Ormianinowi winienem za wino co według sumienia zezna żona zapłaci” – rzecz o testamencie Stanisława Karwosieckiego z Karwosiek, in: Nasze Korzenie – półrocznik popularnonaukowy Muzeum Mazowieckiego w Płocku nr 11/2016, pp.40-42.

  • Rocheńska szkoła u progu niepodległości. Historia jednego konfliktu – spojrzenie subiektywne, in: Nasze Korzenie – półrocznik popularnonaukowy Muzeum Mazowieckiego w Płocku nr 13/2017, pp.53-55.

  • Książenickie ciekawostki, czyli o XVIII-wiecznym lamusie, E. Marylskim, K. Brodzińskim i M. Sołtanie, in: Bogoria. Grodziskie Pismo Społeczno-Kulturalne nr 292 październik 2019, p. 23.

  • Żywa pamiątka historii- młyn w Nietrzebie, in: Przegląd Zbożowo- Młynarski nr 4/2020, p. 45.

  • O 700-letniej historii młyna w Młynarach, in: Przegląd Zbożowo-Młynarski nr 5/2020, s.52.

  • Młyńskim szlakiem – pozostałości po wodnym młynie w Rochnach, in: Przegląd Zbożowo – Młynarski nr 6/2020, pp.38-39.

  • Chleb polityka (about Konrad Adenauer), in: Przegląd Zbożowo-Młynarski nr 1/2021, pp.46-47.

  • Młyny hrabiny. Rzecz o Magdalenie z Dzieduszyckich Morskiej, in: Przegląd Zbożowo – Młynarski nr 2/2021, pp.36-37.

  • Kuchnia Grodziska (one of the co-authors) Stowarzyszenie Odkrywamy Bliskie Historie, Grodzisk Mazowiecki 2021.

  • Szkice z przedrozbiorowej historii rodu Sierakowskich z Majek, in: Nasze Korzenie – półrocznik popularnonaukowy Muzeum Mazowieckiego w Płocku nr 21/2022, pp.12-15.

Ewa Moszczyńska Ph.D.

Senior Assistant (research-teaching staff)

Tuesdays and Thursdays, 4.00 p.m. - 4.45 p.m.

e.moszczynska@uw.edu.pl