Additional Information
- examiner of the State Commission for the Certification of Proficiency in Polish as a Foreign Language
- author of assignments and examiner for the UW Language Proficiency Certification
- head of the Postgraduate Programme ‘Polish Language Glottodydactics – Teaching Polish as a Foreign Language’ (2016-2018)
Discipline of Science
Linguistics
Research Topics and Interests
- glottodidactics: Polish as a foreign language
- word order of Polish language
- functional grammar of Polish language
Education
- PhD in linguistics, University of Warsaw (2016)
MA in Slavic philology (Bohemian studies), University of Warsaw (2007)
MA in Journalism and Social Communication, University of Warsaw (2005)
Professional Activity Beyond the University of Warsaw
- examiner, author of assignments and member of the Examination Sets Development Group of the State Commission for the Certification of Proficiency in Polish as a Foreign Language – 2013-2015 (former certification system)
- Foundation in Aid to Poles in the East – author of a series of textbooks on Polish as an Inherited Language for young people in the East, A to polski precisely, as well as methodological workshops for teachers from Eastern Europe
Courses Taught in the Academic Year 2024/2025
For Foreign Students
- Polish Language Courses at A1 Level
- Polish Language Courses at A2 Level
For Students of the Postgraduate Programme “Teaching Polish as a Foreign Language”
- Polish as foreign language (functional grammar)
Membership in Polish and International Associations
Member of the “Bristol” Association of Polish and Foreign Teachers of Polish Language and Culture
Awards and Distinctions
- Award of the President of the University of Warsaw (2017)
Publications
Edited Collective Volumes
- Wyzwania glottodydaktyki polonistycznej. „Życie zaczyna się po sześćdziesiątce…”, red. P. Potasińska, M. Stasieczek-Górna, Warszawa 2018.
Articles in Scholarly Journals and Book Chapters
- Jak mówimy o kobiecie?, „Kwartalnik Polonicum” 2009, nr 8, s. 19-21.
- Elementy edukacji medialnej w nauczaniu języka polskiego jako obcego, [w:] Kanon kultury w nauczaniu języka polskiego jako obcego, red. P. Garncarek, P. Kajak, A. Zieniewicz, Warszawa 2010, s. 253-259.
- Błędy szyku zdania popełniane przez cudzoziemców uczących się języka polskiego, [w:] Teksty i podteksty w nauczaniu języka polskiego 3; Acta Universitatis Lodziensis; Kształcenie polonistyczne cudzoziemców, red. B. Grochala, M. Wojenka-Karasek, Łódź 2011, s. 295-302.
- Zastosowanie narzędzia „Wiki” w nauczaniu jpjo, [w:] Kultura popularna w nauczaniu języka polskiego jako obcego, red. P. Garncarek, P. Kajak, Warszawa 2012, s. 167-172.
- Tandemowe nauczanie języków obcych – doświadczenia, wnioski i przykłady zadań, [w:] Edukacja Międzykulturowa; Forum Glottodydaktyczne; Materiały z Konferencji Naukowej, red. A. Rabczuk, Warszawa 2013, s. 266-276; (współautor: Marta Skura).
- Gdzie się znajduje się? Kilka uwag o pozycji cząstki się w zdaniu, „Kwartalnik Polonicum” 2014, nr 17, s. 21-23.
- Czego o szyku wyrazów nie uczą podręczniki do języka polskiego jako obcego, [w:] Język polski i polonistyka w Europie Wschodniej: przeszłość i współczesność. Praca zbiorowa z okazji dziesięciolecia Katedry Filologii Polskiej Narodowego Uniwersytetu Lwowskiego im. Iwana Franki, red. I. Bundza, J. Kowalewski, A. Krawczuk, O. Śliwiński, Kijów 2015, s. 457-466.
- Status problematyki szyku wyrazów w nauczaniu języka polskiego jako obcego, „Kwartalnik Polonicum” 2017, nr 24, s. 24-30.
- Badania szyku wyrazów w językoznawstwie i glottodydaktyce polonistycznej, „Język Polski” 2018, XCVIII, nr 2 ,s. 96-104.
Textbooks
- Piotr Garcarek, Anna Rabczuk, Magdalena Stasieczek-Górna, Aleksandra Święcka, Natalia Yaumen, A to polski właśnie. Podręcznik do nauki języka polskiego dla młodzieży polskiej na Wschodzie, Vol.1, Warsaw 2017, (course book for Russian speakers).
- Piotr Garcarek, Anna Rabczuk, Magdalena Stasieczek-Górna, Aleksandra Święcka, Natalia Yaumen, A to polski właśnie. Podręcznik do nauki języka polskiego dla młodzieży polskiej na Wschodzie, Vol.2, Warsaw 2017, (course book for Russian speakers).
Magdalena Stasieczek-Górna Ph.D.
Assistant Professor
Mondays, Wednesdays 9:00 - 9:45 a.m.