Informacje uzupełniające

  • egzaminatorka Państwowej Komisji ds. Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego
  • autorka zadań i egzaminatorka Certyfikacji Biegłości Językowej UW
  • kierowniczka Studium Podyplomowego „Glottodydaktyka Polonistyczna – nauczanie języka polskiego jako obcego” w latach 2016–2018

Dyscyplina naukowa

  • językoznawstwo

Zakres prac badawczych

  • glottodydaktyka: język polski jako obcy
  • składnia współczesnego języka polskiego (ze szczególnym uwzględnieniem składni szyku)
  • gramatyka funkcjonalna języka polskiego
  • tandemowe nauczanie języków obcych

Wykształcenie

  • doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa, Uniwersytet Warszawski (2016)
  • magister filologii słowiańskiej (bohemistyka), Uniwersytet Warszawski (2007)
  • magister dziennikarstwa i komunikacji społecznej, Uniwersytet Warszawski (2005)

Aktywność zawodowa poza UW

  • egzaminatorka, autorka zadań oraz członkini Grupy Opracowującej Zestawy Egzaminacyjne Państwowej Komisji Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego – 2013-2015 (dawny system certyfikacji)
  • Fundacja Pomoc Polakom na Wschodzie – autorka serii podręczników do nauki języka polskiego jako odziedziczonego dla młodzieży na Wschodzie, A to polski właśnie, a także warsztaty metodyczne dla nauczycieli ze Wschodu

Zajęcia dydaktyczne w roku akademickim 2020/2021

Dla cudzoziemek i cudzoziemców studiujących na UW

  • Lektoraty języka polskiego na poziomie A1
  • Lektoraty języka polskiego na poziomie A2

 

Dla słuchaczek i słuchaczy studiów podyplomowych „Glottodydaktyka polonistyczna – nauczanie języka polskiego jako obcego”

  • Język polski jako obcy (gramatyka funkcjonalna)

Członkostwo w organizacjach krajowych i międzynarodowych

  • Stowarzyszenie „Bristol” Polskich i Zagranicznych Nauczycieli Kultury i Języka Polskiego jako Obcego

Nagrody

  • Nagroda Rektora Uniwersytetu Warszawskiego (2017)

Publikacje

  • artykuły w pracach zbiorowych i czasopismach
  • Jak mówimy o kobiecie?, „Kwartalnik Polonicum” 2009, nr 8, s. 19-21.
  • Elementy edukacji medialnej w nauczaniu języka polskiego jako obcego, [w:] Kanon kultury w nauczaniu języka polskiego jako obcego, red. P. Garncarek, P. Kajak, A. Zieniewicz, Warszawa 2010, s. 253-259.
  • Błędy szyku zdania popełniane przez cudzoziemców uczących się języka polskiego, [w:] Teksty i podteksty w nauczaniu języka polskiego 3; Acta Universitatis Lodziensis; Kształcenie polonistyczne cudzoziemców, red. B. Grochala, M. Wojenka-Karasek, Łódź 2011, s. 295-302.
  • Zastosowanie narzędzia „Wiki” w nauczaniu jpjo, [w:] Kultura popularna w nauczaniu języka polskiego jako obcego, red. P. Garncarek, P. Kajak, Warszawa 2012, s. 167-172.
  • Tandemowe nauczanie języków obcych – doświadczenia, wnioski i przykłady zadań, [w:] Edukacja Międzykulturowa; Forum Glottodydaktyczne; Materiały z Konferencji Naukowej, red. A. Rabczuk, Warszawa 2013, s. 266-276; (współautor: Marta Skura).
  • Gdzie się znajduje się? Kilka uwag o pozycji cząstki się w zdaniu, „Kwartalnik Polonicum” 2014, nr 17, s. 21-23.
  • Czego o szyku wyrazów nie uczą podręczniki do języka polskiego jako obcego, [w:] Język polski i polonistyka w Europie Wschodniej: przeszłość i współczesność. Praca zbiorowa z okazji dziesięciolecia Katedry Filologii Polskiej Narodowego Uniwersytetu Lwowskiego im. Iwana Franki, red. I. Bundza, J. Kowalewski, A. Krawczuk, O. Śliwiński, Kijów 2015, s. 457-466.
  • Status problematyki szyku wyrazów w nauczaniu języka polskiego jako obcego, „Kwartalnik Polonicum” 2017, nr 24, s. 24-30.
  • Badania szyku wyrazów w językoznawstwie i glottodydaktyce polonistycznej, „Język Polski” 2018, XCVIII, nr 2 ,s. 96-104.
  • redakcja naukowa tomów zbiorowych

Wyzwania glottodydaktyki polonistycznej. „Życie zaczyna się po sześćdziesiątce…”, red. P. Potasińska, M. Stasieczek-Górna, Warszawa 2018.

  • podręczniki
  • współautorka: A to polski właśnie. Podręcznik do nauki języka polskiego dla młodzieży polskiej na Wschodzie, 1 i t. 2, Warszawa 2017.
  • współautorka: E-book do nauki języka polskiego jako obcego wraz z ćwiczeniami interaktywnymi dla poziomu A, Warszawa 2016.

dr Magdalena Stasieczek-Górna

adiunktka, pracownica dydaktyczna

poniedziałki, środy 9:00 - 9:45

m.stasieczek@uw.edu.pl