Studia podyplomowe
Informacje ogólne
Studia podyplomowe Glottodydaktyka polonistyczna – nauczanie języka polskiego jako obcego
w Centrum Polonicum na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego
REKRUTACJA NA STUDIA PODYPLOMOWE W ROKU AKADEMICKIM 2024/2025
ROZPOCZNIE SIĘ 1 CZERWCA 2024 R.
I POTRWA DO 30 WRZEŚNIA 2024 R.
LICZY SIĘ KOLEJNOŚĆ ZGŁOSZEŃ. LICZBA MIEJSC OGRANICZONA.
- Nazwa studiów: Studia podyplomowe Glottodydaktyka polonistyczna – nauczanie języka polskiego jako obcego w Centrum Polonicum na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego
- Podstawy prawne: art. 8 ustawy z dnia 27 lipca 2005 – Prawo o szkolnictwie wyższym oraz Regulamin studiów podyplomowych na Uniwersytecie Warszawskim
- Organizator: Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców Polonicum 00-927 Warszawa, Uniwersytet Warszawski, Krakowskie Przedmieście 26/28 tel. (22) 55 21 533, (22) 55 21 530, e-mail: polonicum@uw.edu.pl
- Kierowniczka studiów podyplomowych: dr Justyna Zych
- Adresowane do: absolwentek i absolwentów filologii polskiej oraz filologii obcych, którzy wykazują się doskonałą znajomością gramatyki języka polskiego i kultury polskiej.
- Cele i zadania: przygotowanie do wykonywania zawodu lektorki/lektora języka polskiego jako obcego oraz wykładowczyni/wykładowcy kultury polskiej dla cudzoziemców w kraju i za granicą.
- Tryb studiów: zaoczny (sesje sobotnio-niedzielne)
- Czas trwania: dwa semestry
- Limit przyjęć: 40 osób
- Koszt uczestnictwa: 4 950 zł za dwa semestry
- Uwaga! W roku akademickim 2024/2025 studia odbędą się w trybie hybrydowym. Osiem zjazdów zostanie przeprowadzonaych stacjonarnie na Uniwersytecie Warszawskim, a sześć zjazdów – online. Jeżeli zajęcia w sali nie będą możliwe ze względu na sytuację pandemiczną, wszystkie zjazdy zostaną zorganizowane w trybie zdalnym.
- Wymagane dokumenty:
Obywatelki i obywatele Polski:
- podanie o przyjęcie na studia podyplomowe (dostępne w systemie IRK);
- życiorys zawodowy (dostępny w systemie IRK);
- odpis dyplomu ukończenia studiów filologicznych I lub II stopnia (filologia polska lub filologia obca);
- zobowiązanie do ponoszenia płatności za studia podyplomowe (dostępne w systemie IRK).
Cudzoziemki i cudzoziemcy:
- podanie o przyjęcie na studia podyplomowe (dostępne w systemie IRK);
- życiorys zawodowy (dostępny w systemie IRK);
- odpis dyplomu ukończenia studiów filologicznych I lub II stopnia (filologia polska lub filologia obca);
- certyfikat znajomości języka polskiego na poziomie C1 uzyskany po zdaniu egzaminu państwowego z języka polskiego jako obcego (kopia certyfikatu);
- zobowiązanie do ponoszenia płatności za studia podyplomowe (dostępne w systemie IRK).
- Program zajęć: obejmuje 6 bloków tematycznych (A, B, C, D, E, F) oraz praktyki (hospitacje i lektoraty do samodzielnego przeprowadzenia na różnych poziomach nauczania).
- Formy zaliczenia: Wszystkie bloki programowe kończą się zaliczeniem w formie egzaminu lub pracy pisemnej. Do uzyskania świadectwa niezbędne jest również zaliczenie hospitacji oraz praktyk.
Zasady dotyczące opłat: Uczestnictwo w zajęciach możliwe jest wyłącznie po uiszczeniu opłaty za studia. Opłata za semestr wynosi 2 475 zł (4 950 zł za cały rok). Opłaty należy wnosić przed rozpoczęciem każdego semestru z góry. Nie ma możliwości rozłożenia należności za studia na więcej niż dwie raty. Wpłat prosimy dokonywać na numer konta: 85 1160 2202 0000 0000 3686 8683. W treści przelewu proszę podać tylko imię i nazwisko (bez podawania celu opłaty).
Na prośbę osób zainteresowanych wystawiamy faktury VAT za uczestnictwo w zajęciach na studiach podyplomowych Glottodydaktyka polonistyczna – nauczanie języka polskiego jako obcego.
Z powodu przepisów dotyczących ewidencjonowania dokumentów finansowych możliwa jest realizacja tylko tych wniosków o wystawienie faktury, które wpłynęły w dniu dokonania przelewu. W związku z tym prosimy o poinformowanie biura Centrum Polonicum o konieczności wystawienia faktury w dniu dokonania przelewu.
Jeżeli Państwa uczestnictwo w studiach podyplomowych finansuje albo współfinansuje jakaś instytucja lub firma, prosimy o poinformowanie o tym fakcie sekretariatu Centrum Polonicum przed dokonaniem opłaty za studia.
Faktura VAT na firmę bądź instytucję może zostać wystawiona wyłącznie po podpisaniu umowy o dofinansowanie studiów. Dotyczy to również osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą.
Atuty studiów w Centrum Polonicum
- doświadczeni wykładowcy i wykładowczynie od lat prowadzący zajęcia językowe i kulturowe z cudzoziemcami w kraju i za granicą oraz badania naukowe z zakresu glottodydaktyki polonistycznej;
- kompleksowy i nowoczesny program zajęć, uwzględniający takie aktualne zagadnienia, jak np.: nauczanie online, e-learning i blended learning, komunikacja międzykulturowa, mediacja w nauczaniu języków obcych, egzaminy certyfikatowe z języka polskiego jako obcego czy promocja polszczyzny w świecie;
- wiele zajęć o charakterze praktycznym i warsztatowym;
- możliwość odbycia praktyk w Centrum Polonicum, które od 1956 r. prowadzi lektoraty języka polskiego dla cudzoziemców z całego świata;
- solidne przygotowanie do wykonywania zawodu lektorki/lektora języka polskiego jako obcego.
Co daje świadectwo ukończenia studiów?
Ukończenie studiów podyplomowych w zakresie glottodydaktyki polonistycznej jest wymagane:
- przez większość państwowych i prywatnych placówek edukacyjnych zatrudniających lektorów języka polskiego jako obcego;
- w programie Lektorzy prowadzonym przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej (delegowanie lektorów do ośrodków zagranicznych w celu nauczania języka polskiego jako obcego)*;
- w naborze kandydatów na egzaminatorów uprawnionych do sprawowania funkcji przewodniczącego komisji egzaminacyjnej, prowadzonym przez Państwową Komisję ds. Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego*.
* Konieczne jest również ukończenie studiów magisterskich w zakresie filologii polskiej lub neofilologii oraz doświadczenie w nauczaniu języka polskiego jako obcego.
Program studiów w roku akademickim 2024/2025
Nazwa studiów:
Glottodydaktyka polonistyczna – nauczanie języka polskiego jako obcego (Teaching Polish as a Foreign Language)
- Obszar kształcenia: obszar nauk humanistycznych; dyscyplina naukowa – językoznawstwo
- Cel, zakładane efekty uczenia się: przygotowanie do wykonywania zawodu nauczycielki /nauczyciela języka polskiego jako obcego w kraju i za granicą. Absolwentka /absolwent zdobywa wiedzę i umiejętności zarówno z zakresu metodyki nauczania cudzoziemców języka polskiego, jak i kultury polskiej.
Wiedza
Po zakończeniu zajęć słuchaczka / słuchacz:
- zna różne metody, techniki i strategie nauczania języków obcych,
- zdobywa niezbędne wiadomości z zakresu gramatyki funkcjonalnej języka polskiego,
- uzyskuje obszerną wiedzę na temat kultury polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem historii, literatury i filmu,
- orientuje się psychologicznych uwarunkowaniach procesu uczenia się języka obcego,
- zna państwowy system certyfikacji znajomości języka polskiego jako obcego.
Umiejętności
Po zakończeniu zajęć słuchaczka / słuchacz:
- umie przygotować konspekt lekcji i zaplanować proces dydaktyczny,
- potrafi właściwie wybrać metody, podręczniki i materiały dydaktyczne adekwatne do poziomu znajomości języka polskiego,
- jest w stanie samodzielnie skonstruować atrakcyjne ćwiczenia na podstawie materiałów autentycznych,
- potrafi umiejętnie łączyć treści językowe i kulturowe w procesie nauczania języka polskiego jako obcego,
- umie testować i oceniać znajmość języka polskiego jako obcego.
Postawy
Po zakończeniu zajęć słuchaczka / słuchacz:
- umie zintegrować grupę i stworzyć przyjazną atmosferę na zajęciach,
- potrafi zapobiegać nieporozumieniom wynikającym z różnic międzykulturowych i reagować na ewentualne konflikty na tym tle,
- wykazuje się ciekawością, otwartością i szacunkiem wobec innych kultur,
- zachęca i motywuje studentów do nauki języka polskiego i poznawania kultury polskiej,
- jest świadoma / świadomy swojej roli ambasadorki / ambasadora kultury polskiej.
Tryb, forma: studia zaoczne, zjazdy co ok. dwa tygodnie (sobota, niedziela); połowa zjazdów stacjonarnych, połowa zdalnych
Czas trwania: dwa semestry; 256 godz. + 30 godz. praktyk
Sposób oceniania efektów uczenia się: prace roczne, prezentacje fragmentów lekcji, egzaminy końcowe, praktyki zawodowe
Język wykładowy: polski
Sposób oceny zajęć przez słuchaczki i słuchaczy: ankieta ewaluacyjna po drugim semestrze
Efekty kształcenia: Absolwentka/absolwent ma kwalifikacje do wykonywania zawodu nauczycielki/nauczyciela języka polskiego w kraju i za granicą; uzyskuje wiedzę z zakresu metodyki nauczania cudzoziemców zarówno języka polskiego, jak i kultury polskiej.
Krótki opis przedmiotów:
Program studiów obejmuje 6 bloków tematycznych (A, B, C, D, E, F) w wymiarze 256 godzin oraz dodatkowo 30 godzin praktyk – w tym 24 godz. hospitacji lektoratów (10 pkt. ETCS) i 6 godz. samodzielnego prowadzenia zajęć na wszystkich poziomach nauczania – początkującym, średnio zaawansowanym i zaawansowanym (20 pkt. ETCS).
Blok A – Warsztat lektorki/lektora – 24 godz. warsztatów. Zajęcia te mają umożliwić uczestniczkom/uczestnikom poznanie i ćwiczenie praktycznych aspektów pracy lektorki/lektora języka polskiego jako obcego. Przedmiot ten uwzględniać będzie takie zagadnienia, jak m.in. mówienie po polsku w grupach początkujących bez użycia języka pośredniczącego, różne formy pracy na zajęciach językowych (w parach, w grupach, na forum), wykorzystywanie tablicy na zajęciach, metody aktywizowania grupy, aplikacje i materiały online przydatne w nauczaniu języka, prowadzenie zajęć zdalnych, gry i zabawy językowe, tworzenie w grupie atmosfery sprzyjającej nauce, prowadzenie zajęć w grupach zróżnicowanych co do poziomu biegłości językowej. Zaliczenie: prace domowe. 3 pkt. ECTS
Blok B – Język polski jako obcy (gramatyka funkcjonalna) – 70 godz. Konwersatorium z elementami wykładu. Celem zajęć jest przedstawienie gramatyki opisowej języka polskiego w sposób przydatny dla nauczycieli polszczyzny jako języka obcego, a więc w perspektywie funkcjonalnej. Szczególny nacisk położony zostanie na zagadnienia szczególnie trudne dla cudzoziemców, tj. deklinacja, aspekt czasownika czy wymowa. Elementy gramatyki kontrastywnej mają za zadanie wyjaśnić, z czego wynikają najczęstsze błędy i interferencje popełniane przez obcokrajowców w procesie przyswajania języka polskiego. Zaliczenie: kolokwium oraz egzamin pisemny. 7 pkt. ECTS
Blok C – Kultura polska w perspektywie glottodydaktycznej – 66 godz. konwersatoriów z elementami wykładu i warsztatów. Zajęcia stanowią kompendium wiedzy o kulturze polskiej, prezentowanej w perspektywie historycznej i współczesnej pod kątem nauczania cudzoziemców. Obejmują takie zagadnienia, jak: historia Polski, literatura polska, kino polskie, sztuka polska, krajoznawstwo i socjoznawstwo. Ważną część tego bloku stanowią elementy treningu międzykulturowego, którego zadaniem jest uświadomienie uczestniczkom/uczestnikom studiów, jak ważne w pracy lektorki/lektora są wiedza o kulturach reprezentowanych przez cudzoziemców uczących się polszczyzny oraz dialog międzykulturowy. Zaliczenie: pisemna praca roczna. 7 pkt. ECTS
Blok D – Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego – 56 godz. konwersatorium z elementami wykładu. Celem zajęć jest prezentacja metod oraz technik efektywnego rozwijania kompetencji i sprawności językowych (słownictwo, gramatyka, słuchanie ze zrozumieniem, mówienie, czytanie, pisanie) na różnych poziomach biegłości językowej. Nacisk położony zostanie na najnowsze tendencje w metodyce języków obcych, tj. podejście działaniowe, podejście interkulturowe czy mediacja. Ważnym elementem tego bloku jest zapoznanie słuchaczek/słuchaczy z zasadami planowania pracy dydaktycznej oraz przygotowywania konspektów lekcji i materiałów dydaktycznych, a także z różnymi stylami kierowania grupą w procesie dydaktycznym. Zaliczenie: prezentacja etiudy dydaktycznej (fragmentu lekcji) oraz egzamin pisemny. 7 pkt. ECTS
Blok E – Nauczanie języka polskiego jako obcego w Polsce i za granicą – 20 godz. konwersatorium. Zajęcia mają na celu przybliżyć słuchaczkom/słuchaczom studiów instytucjonalny aspekt nauczania polszczyzny w Polsce i za granicą, w tym zwłaszcza najważniejsze stowarzyszenia i konferencje glottodydaktyków polonistycznych, działalność polonistyk zagranicznych i program „Lektorzy” prowadzony przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej. Umożliwi to uczestniczkom/uczestnikom studiów poznanie aktualnych realiów nauczania języka polskiego jako obcego i możliwości zawodowych z nim związanych. Zaliczenie: test. 3 pkt. ECTS
Blok F – Testowanie znajomości języka polskiego jako obcego – 20 godz. wykładów i warsztatów. Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczek/słuchaczy z zasadami diagnozowania i testowania znajomości języka polskiego oraz z różnymi rodzajami ćwiczeń sprawdzających opanowanie poszczególnych sprawności językowych. Zaprezentowany zostanie system państwowych egzaminów certyfikatowych z języka polskiego jako obcego. Przedstawione zostaną poszczególne części egzaminu, typy zadań testowych oraz podręczniki przygotowujące do egzaminu. Zaliczenie: test. 3 pkt. ECTS
Warunki otrzymania świadectwa ukończenia studiów podyplomowych:
- Uzyskanie 60 punktów ECTS.
- Zdanie wszystkich egzaminów i testów oraz uzyskanie pozytywnej oceny ze wszystkich prac zaliczeniowych.
- Zaliczenie hospitacji oraz praktyk na wszystkich poziomach nauczania języka polskiego jako obcego.
Przewidywana liczba słuchaczek i słuchaczy: 40
Zasady rekrutacji
Liczy się kolejność zgłoszeń, a liczba miejsc jest ograniczona.
Żeby przystąpić do rekrutacji, należy zarejestrować się na stronie Uniwersytetu Warszawskiego w systemie IRK (Internetowa Rekrutacja Kandydatów UW), zamieścić w systemie wymagane dokumenty oraz uiścić opłatę rekrutacyjną w wysokości 85 zł.
Adres strony: IRK
Zachęcamy do zapoznania się z filmem instruktażowym omawiającym ścieżkę rekrutacji na studia – od założenia konta w systemie Internetowej Rekrutacji Kandydatów UW po złożenie wymaganych dokumentów.
Link do filmu znajdą Państwo tutaj.
Sylwetka kandydatki/kandydata
Studia podyplomowe Glottodydaktyka polonistyczna – nauczanie języka polskiego jako obcego przeznaczone są dla absolwentek i absolwentów polonistyki oraz filologii obcych. Ofertę kierujemy szczególnie do środowiska nauczycielek i nauczycieli języka polskiego, którzy planują zająć się nauczaniem polszczyzny cudzoziemców. Studia są przeznaczone dla osób chcących pracować z obcokrajowcami zarówno w kraju, jak i za granicą.
Kandydatki i kandydaci ubiegający się o przyjęcie na studia podyplomowe powinni spełniać następujące warunki:
- nienaganna wymowa i dobra dykcja;
- bezbłędne posługiwanie się polszczyzną w mowie i piśmie;
- znajomość przynajmniej jednego języka obcego na poziomie B2;
- predyspozycje do pracy nauczycielskiej;
- wiedza z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego;
- wiedza na temat historii Polski oraz szeroko pojętej kultury polskiej;
- orientacja w bieżących zagadnieniach polityczno-społecznych oraz literacko-kulturowych.
- Uwaga! Osoby, dla których język polski nie jest językiem ojczystym, muszą wykazać się zdanym państwowym egzaminem certyfikatowym z języka polskiego na poziomie C1.
Sylwetka absolwentki/absolwenta
Po ukończeniu studiów absolwentki/absolwenci mają kwalifikacje do wykonywania zawodu nauczycielki/nauczyciela języka polskiego jako obcego. Oprócz wiedzy metodycznej zdobywają także wiedzę interdyscyplinarną – obejmującą takie dziedziny, jak m.in. literaturoznawstwo, kulturoznawstwo, historia Polski, gramatyka funkcjonalna, komunikacja międzykulturowa, psycholingwistyka, socjolingwistyka, pedeutologia – a tym samym uzyskują kompleksowe przygotowanie do wykonywania tego zawodu, szczególnie poza granicami Polski.
Absolwentki i absolwenci otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych Glottodydaktyka polonistyczna – nauczanie języka polskiego jako obcego w zakresie metodyki nauczania języka polskiego jako obcego i kultury polskiej, które zawiera informacje o wszystkich zajęciach teoretycznych i praktycznych oraz ocenę końcową, będącą średnią ocen ze wszystkich przedmiotów i praktyk.
Studia w roku akademickim 2024/2025
Harmonogram zjazdów na studiach podyplomowych – XVIII edycja – rok akademicki 2024/2025
X | DATA | FORMA ZJAZDU |
SEMESTR ZIMOWY | ||
1. | 12–13 października 2024 r. | stacjonarny |
2. | 26–27 października 2024 r. | zdalny |
3. | 23–24 listopada 2024 r. | stacjonarny |
4. | 7–8 grudnia 2024 r. | stacjonarny |
5. | 21–22 grudnia 2024 r. | zdalny |
6. | 11–12 stycznia 2025 r. | zdalny |
7. | 25–26 stycznia 2025 r. | stacjonarny |
SEMESTR LETNI | ||
8. | 22–23 lutego 2025 r. | zdalny |
9. | 8–9 marca 2025 r. | zdalny |
10. | 29–30 marca 2025 r. | stacjonarny |
11. | 26–27 kwietnia 2025 r. | zdalny |
12. | 10–11 maja 2025 r. | stacjonarny |
13. | 7–8 czerwca 2025 r. | stacjonarny |
14. | 28–29 czerwca 2025 r. | stacjonarny |
Grafik – semestr zimowy 2024/2025
Grafik – semestr letni 2024/2025
Wykładowczynie i wykładowcy:
- mgr Agnieszka Jasińska
- dr Agnieszka Jastrzębska
- dr Piotr Kajak
- mgr Katarzyna Kołak-Danyi
- mgr Małgorzata Malinowska
- dr Paulina Potasińska
- dr Magdalena Stasieczek-Górna
- dr Aleksandra Święcka
- dr Justyna Zych
- mgr Katarzyna Žák-Caplot
Biblioteka
Słuchaczki i słuchacze studiów podyplomowych mogą korzystać z księgozbioru glottodydaktycznego Centrum Polonicum po umówieniu się na konkretny termin z pracownikami sekretariatu via e-mail.
Wypożyczanie książek odbywa się za pośrednictwem sekretariatu (zamówienia przyjmowane via e-mail).
Biblioteka Centrum Polonicum
Słuchaczki i słuchacze studiów podyplomowych mogą korzystać z księgozbioru BUW na zasadach określonych regulaminem wypożyczalni.
Słuchaczki i słuchacze nie mogą wypożyczać książek z bibliotek instytutów Wydziału Polonistyki. Mogą natomiast korzystać z czytelni.
Sekretariat
mgr Paweł Smulski: pawel.smulski@uw.edu.pl
mgr Michał Malinowski: michal.malinowski92@uw.edu.pl
Informacje oraz obsługa interesantek i interesantów:
od poniedziałku do czwartku w godzinach 9.00–15.00
tel. (022) 55–21–533
e-mail ogólny: polonicum@uw.edu.pl
Uniwersytet Warszawski, Centrum Polonicum
ul. Krakowskie Przedmieście 26/28
Siedziba: Pałac Tyszkiewiczów-Potockich, parter