stanowisko
profesor
pracownik badawczy
informacje dodatkowe
* dyrektor Centrum Polonicum
* redaktor naukowy serii Wielka wojna – codzienność niecodzienności
* redaktor naukowy serii Literatura dla dzieci i młodzieży. Studia
* członek Rady Wydziału Polonistyki UW
* członek Krajowej Rady Bibliotecznej przy Ministrze Kultury i Dziedzictwa Narodowego
dyscyplina naukowa
literaturoznawstwo
zakres prac badawczych
* literatura dla dzieci i młodzieży
* literatura popularna
* literatura polska 2 połowy XIX i początku XX w.
wykształcenie
* 2018 – profesor
* 2006 – doktor habilitowany nauk humanistycznych, Uniwersytet Warszawski
* 1989 – doktor nauk humanistycznych, Uniwersytet Warszawski
* 1979 – magister, Uniwersytet Warszawski, Wydział Polonistyki
aktywność zawodowa poza UW
* Telewizja Polska SA (1996-2001)
* Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza (1992-1996)
aktywność międzynarodowa
* wykłady w USA, Rosji i na Ukrainie
zajęcia dydaktyczne w roku akademickim 2020/21
* seminarium magisterskie na kierunku filologia polska r. I i II
* seminarium doktoranckie
członkostwo w organizacjach krajowych i międzynarodowych
* International Board on Books for Young People
* Stowarzyszenie Pisarzy Polskich
* Towarzystwo Naukowe Warszawskie
* Polskie Towarzystwo Wydawców Książek (członek honorowy)
nagrody
* Pierścień Mocy w kategorii Mistrz (2014, Nagroda Studentów Wydziału Polonistyki UW)
* Mały Pegaz (2013)
* nominacja do Nagrody Ikara (2013)
najważniejsze publikacje
* monografie książkowe
- Daję słowo. Wędrówki po języku i literaturze, Warszawa 2016.
- Wielkie małe książki. Lektury dzieci. I nie tylko, Poznań 2015.
- Książka i młody czytelnik. Zbliżenia, oddalenia, dialogi, Warszawa 2013, s. 288 [współautor: Michał Zając].
- Książki pierwsze. Książki ostatnie? Literatura dla dzieci i młodzieży wobec wyzwań nowoczesności, Warszawa 2012, s. 180.
- Bunt czytelników. Proza inicjacyjna netgeneracji, Warszawa 2010, s. 270.
- Magiczna biblioteka. Zbójeckie księgi młodego wieku, Warszawa 2007, s. 208.
- Kulturowy obraz dziecka i dzieciństwa w literaturze drugiej połowy XIX i w XX wieku. Wybrane problemy, Warszawa 2006, s. 520.
- Literatura i książka dziecięca. Słowo – obiegi – konteksty, Warszawa 2002, s. 226.
- Elementarz literacki. Leksykon młodego czytelnika, Warszawa 2001, s. 252.
- Młodopolska lekcja fantazji. O przełomie antypozytywistycznym w literaturze fantastycznej dla dzieci i młodzieży, Warszawa 1990, s. 88.
* artykuły w pracach zbiorowych i czasopismach
- “Tyle smutków… A woda spojrzysta”. Leśmian i Malczewski: spotkania, w: Żywioły w literaturze dziecięcej. Woda, A. Czabanowska-Wróbel, K. Zabawa, Kraków 2018.
- Książka jako aktor w teatrze pamięci, w: [Od]pamiętywanie przeszłości. Gry z przeszłością w literaturze dla dzieci i młodzieży, red. B. Niesporek-Szamburska, M. Dudek, Katowice 2018.
- Sztuka dla dziecka. Dziecko dla sztuki. Alternatywy i koniunkcje, w: Obcowanie małego dziecka ze sztuką. Wokół literatury, teatru, muzyki i tańca, red. A. Ungeheuer-Gołąb, Rzeszów.
- „Na początku był dom. Na początku była podłoga.” Literacka mapa miejsc nieistniejących, w:Wokół kategorii miejsca i przestrzeni w literaturze dziecięcej, młodzieżowej i fantastycznej, red. W. Kostecka, M. Skowera, Warszawa 2016.
- „Zwierzęta pełne wolności drzemią spokojnie tej nocy”, w: Czytanie menażerii. Zwierzęta w literaturze dziecięcej, młodzieżowej i fantastycznej, Warszawa 2016.
- „Kto ty jesteś?” Literatura XXI wieku w poszukiwaniu tożsamości młodego pokolenia, w: O tym, co Alicja odkryła… W kręgu badań nad toposem dzieciństwa i literaturą dla dzieci, red. A. Ungeheuer-Gołąb, M. Chrobak, M. Rogoż, Kraków 2015, s. 166–184.
- Kraszewskis schlaflose nächte [w:] Kraszewski – Museum Dresden, Dresden 2014, s. 77–93.
- Muzyka i literatura dla dzieci: od kołysanki do obłędu [w:] Muzyczne związki w sztuce dla dziecka, red. G. Leszczyński, Poznań 2014, s. 239–259.
- „W Nieparyżu i gdzie indziej” – paradoksy książki wewnętrznej [w:] Zapomniane/zapamiętane. Dziecięce lektury czytane po latach. Studia przypadków, red. E. Ihnatowicz, Warszawa 2014, s. 33–58.
- Język w sztuce: przestrzenie obcości, przestrzenie tożsamości [w:] Słowo na terytorium sztuki dla dziecka, red. G. Leszczyński, Poznań 2013, s. 91–116.
* redakcja naukowa tomów zbiorowych
- Muzyczne związki w sztuce dla dziecka, red. G. Leszczyński, Poznań 2015, s. 280.
- Słowo na terytorium sztuki dla dziecka, red. G. Leszczyński, Poznań 2013, s. 290.
- Sztuka dla dziecka. Tradycja we współczesności, red. G. Leszczyński, Poznań 2011, s. 300.
- Ocalone królestwo. Twórczość dla dzieci – perspektywy badawcze – problemy animacji, red. G. Leszczyński, D. Świerczyńska-Jelonek, M. Zając, Warszawa 2009, s. 400.
- Sztuka dla dziecka jako forma komunikacji społecznej, red. G. Leszczyński, t. 1, Poznań 2009, s. 296.
- Po potopie. Dziecko, książka i biblioteka w XXI wieku. Diagnozy i postulaty, red. G. Leszczyński, D. Świerczyńska-Jelonek, M. Zając, Warszawa 2008, s. 210.
- Dziecko i teatr w przestrzeni kultury, t. 1: Teatr w świecie, red. M. Karasińska, G. Leszczyński, Poznań 2007, s. 236.
- Dziecko i teatr w przestrzeni kultury, t. 2: Świat w teatrze, red. M. Karasińska, G. Leszczyński, Poznań 2007, s. 226.
- Literatura i książka dziecięca 1990–2005. Konteksty kultury popularnej i literatury wysokiej, red. D. Świerczyńska-Jelonek, G. Leszczyński, M. Zając, Warszawa 2006, s. 226.
- Kulturowe konteksty baśni, t. 2: W poszukiwaniu straconego królestwa, red. G. Leszczyński, Poznań 2006, s. 298.
* podręczniki
- Przyjaciel na zawsze. Język polski. Podręcznik dla klasy IV, współautorzy: E. Stadtmüller, A. Tynelska, E. Zechenter-Spławińska, Warszawa 2001, cz. 1 s. 188, cz. 2 s. 188.
- Przyjaciel na zawsze. Język polski. Podręcznik dla klasy V, Warszawa 2002, cz. 1 s. 196, cz. 2 s. 200.
- Przyjaciel na zawsze. Język polski. Podręcznik dla klasy VI, Warszawa 2002, cz. 1 s. 196, cz. 2 s. 200.
- Przyjaciel na zawsze. Program nauczania języka polskiego dla klas IV-VI szkoły podstawowej, współautor: A. Tynelska, Warszawa 2001, s. 40.