Platforma KITE – wsparcie w nauczaniu i integracji językowej osób uczących się języka od poziomu 0

Z przyjemnością informujemy, że od września 2025 roku działa wielojęzyczna platforma zasobów językowych i kulturowych KITE: https://kite.usal.es/.

Platforma oferuje podstawowe narzędzia komunikacji dla osób w sytuacjach kryzysowych, ze szczególnym uwzględnieniem obecnej sytuacji w Ukrainie.

KITE powstał w ramach projektu CommuniKITE Erasmus+ KA220-HED: https://communikite.usal.es/, który skupia konsorcjum europejskich podmiotów, koordynowanych przez Uniwersytet w Salamance, w tym Uniwersytet Warszawski. Platforma gromadzi uporządkowane, praktyczne materiały wspierające rozwój podstawowych kompetencji językowych i kulturowych niezbędnych w codziennym funkcjonowaniu w nowym kraju.

Zasoby platformy KITE obejmują sześć głównych obszarów, dostępnych w językach: francuskim, hiszpańskim, włoskim, niemieckim, portugalskim, ukraińskim, polskim i angielskim:

  1. Przyjeżdżając do… – vademecum z praktycznymi informacjami o życiu w kraju przyjmującym.
  2. Słownik obrazkowy – ogólny słownik piktograficzny i słowniki tematyczne wspierające codzienną komunikację.
  3. Brzmienie języka – nagrania audio i teksty do wielojęzycznego czytania, ułatwiające osłuchanie się z językiem.
  4. Interakcje komunikacyjne – rytualne formuły grzecznościowe i ich zastosowania.
  5. Komunikacja niewerbalna – proksemika, chronemika i inne aspekty kultury.
  6. Doświadczenia interkulturowe – motywujące świadectwa imigrantów w formie wideo.

Obecnie trwają prace nad Przewodnikiem dotyczącym mediacji i dydaktycznego zastosowania zasobów KITE, którego publikacja planowana jest na I kwartał 2026 roku. Będzie on zawierał praktyczne propozycje wykorzystania poszczególnych materiałów w pracy nauczycielek i nauczycieli języków oraz innych osób wspierających migrantki i migrantów w procesie integracji.

Zachęcamy do korzystania z platformy: KITE oraz odwiedzenia strony projektu CommuniKITE.

Zespół CommuniKITE na UW:
dr hab. prof. ucz. Krystyna Szymankiewicz (koordynatorka projektu)
dr Agnieszka Dryjańska
dr hab. prof. ucz. Radosław Kucharczyk
dr hab. Monika Kostro
dr Małgorzata Molska
mgr Monika Szymańska-Klimowicz
współpraca: dr Anna Rabczuk